Samochody Uprzywilejowane

Samochody Uprzywilejowane

Samochody Uprzywilejowane

Samochody Uprzywilejowane

Kontynuując serię postów poświęconym ruchu drogowemu w Polsce i na świecie postaram się zainteresować was czytelników nowym problemem, jaki zauważyłem dotyczący samochodów uprzywilejowanych. Jak to się dzieje, że jest coraz więcej wypadków drogowych z udziałem samochodów uprzywilejowanych, statystyki nie kłamią i pokazują, że osiąga on wysoki poziom. Wydaje się, że za taki stan rzeczy jest odpowiedzialnych kilka czynników.

Samochody Uprzywilejowane

Pierwszy z nich człowiek, jako ten, który powinien panować nad takimi zdarzeniami i nie dopuszczać do występowania na drogach. Po drugie, brak konkretnej informacji o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym, sygnały świetlne i dźwiękowe w dzisiejszych czasach są niewystarczające, ale oczywiście potrzebne, jak na razie. Taka na samym końcu dygresja z mojej strony zaraz wyjaśnię, dlaczego 🙂 ?

Hałas sygnalizacji

Musimy także zdawać sobie sprawę nad uciążliwością informowania kierowców i nie tylko o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym. Hałas, który wydobywa się z głośników takiego samochodu, jest czasami nie do zaakceptowania, dla ludzi w bliskim sąsiedztwie poruszającego się pojazdu z włączoną sygnalizacją dźwiękową i świetlną. Problem ten dotyczy również mieszkańców mieszkających lub pracujących w pobliżu głównej drogi łączącej miasta między sobą, a w ciągu dnia jest tamtędy w stanie przejechać kilkanaście takich samochodów z różnym natężeniem sygnału dźwiękowego. Pomijając już uciążliwość wytwarzanego przeróżnego dźwięku, który jak widzimy na statystykach, nie zawsze bywa skuteczny i nie chroni w stu procentach przed kolizją drogową musimy zauważyć że są samochody uprzywilejowane potrzebne.

Samochody autonomiczne

Pomyślałem sobie, że możemy ten stan rzeczy unowocześnić i zmniejszyć ilość punktów statystycznych bliskim zeru. Posiadamy już tak zaawansowaną technikę, która bez najmniejszych problemów pomoże nam dokonać takiej implementacji. Pomysł jest banalnie prosty, polega on na wprowadzeniu systemu informowania kierowców i nie tylko ich o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym w trochę odmienny sposób niż dotychczas. Zacznijmy na początek od samochodów autonomicznych, które coraz częściej możemy zobaczyć na naszych drogach, pojawia się zatem pytanie, jak one radzą sobie z rozpoznawaniem i ustępowaniem pierwszeństwa przejazdu dla takiego pojazdu uprzywilejowanego. Z tego, co producenci tych nowoczesnych samochodów mówią, to nie ma z tym najmniejszych problemów. Możemy tylko im wierzyć, ale dodatkowo nie zaszkodzi wprowadzić taki system, jaki opisuję. 

Informacje dla kierowców i pieszych

Następną sprawą, jaką podaję rozważaniu przez czytelników i nie tylko, to inny sposób informowania kierowców o utworzeniu korytarza życia lub tych stojących na światłach. Dlaczego właśnie w tych miejscach nie zamontować różnych gadgetów sygnalizacyjnych, które to zaczęłyby sygnalizować odpowiednio wcześniej zbliżanie się pojazdu uprzywilejowanego, tak jak to się robi podczas zamykania szlabanów przed zbliżającym się pociągiem. Ponadto informacja wyświetlana pokazywałaby, z której strony nadjedzie taki pojazd i za ile minut, sekund dotrze do tego miejsca, gdzie jest akurat wyświetlana ta informacja.  Dodatkowo podpinamy takie gadgety na przejściach do pieszych, ścieżkach rowerowych, w samochodach, samochody uprzywilejowane itd. Teraz najważniejsze jak przeprowadzić taką implementację. Montujemy we wszystkich pojazdach uprzywilejowanych nadajniki wysyłające sygnał na daną odległość, zakładam 200 m, który to zostaje odebrany w wyżej wymienionych miejscach i uruchamia się procedura informacyjna.

Lampki kokpitu samochodowego z informacją alarmu samochody uprzywilejowane

Oczywiście to nie wystarczy, wszystkie nowe samochody powinny mieć zamontowane fabrycznie, odbiornik takiego sygnału, działający w taki sposób, ażeby wyłączał wszystkie urządzenia w pojeździe, które korzystają z głośników i zastępowaniu go sygnałem ustalonym w momencie odbierania fal od nadajnika samochody uprzywilejowane z informacją alarmu. Do tego oczywiście sygnał świetlny jakaś lampka sygnalizacyjna np. niebieska policja i pogotowie, lampka czerwona straż, a lampka zielona kolumna uprzywilejowana, lampka pomarańczowa kolumna gabarytowa z ciężkim sprzętem itd. Cały system trzeba podać testom działania i wpisania odpowiednich częstotliwości do ksiąg nieużywanie przez osoby niepowołane i dodatkowo zabezpieczyć przed zagłuszaniem przez innych.

Głośna muzyka w samochodzie

Kierowca zajęty słuchaniem głośnej muzyki lub rozmawiający przez telefon głośnomówiący albo wykonujący inne czynności rozpraszające jego uwagę zostanie automatycznie poinformowany o zmieniającej się zaistniałej sytuacji na drodze i wykonaniu odpowiedniego manewru, zjechanie na pobocze z wyprzedzeniem, zanim samochody ueprzywilejowane dojadą do tego miejsca. Dodatkowo na wyświetlaczu wyświetli się informacja o czasie dotarcia do niego takiego pojazdu lub kolumny. Moim zdaniem taka informacja będzie bardzo pomocna przyszłym kierowcom, jak także samochodom autonomicznym, które to będą mogły z wyprzedzeniem zjechać na pobocze lub wykonać inny manewr nie narażając się na spowodowanie kolizji drogowej. Kolejną bardzo ważną sprawą, jaka powinna być ćwiczona, tak mi się wydaje, to zachowania kierowców podczas wykonywania manewrów przepuszczających lub robiących korytarze życia, już na samych kursach na prawa jazdy i podczas zdawania egzaminów końcowych, jak już nie są robione. Wyrobi to jakieś konkretne zachowania i nawyki, które potem będą powielane na drogach, co może przełożyć się na uratowanie komuś życia. Myślę, że taki system wczesnego ostrzegania przed pojazdami  UP.  w Polsce i na świecie jest bardzo potrzebny, ażeby ograniczyć wypadki drogowe z udziałem samochodów UP.

Tesla autonomicznie

Co w tym poście przeczytasz:

Add a Comment